Kärleksbrudarna

2013-09-08
17:52:00

You´re the one kap.2

YOHIOs perspektiv

Hej!

Nästa vecka på fredag fyller jag 18 och då hade jag tänkt ha en liten “ fest “, man kan igentligen inte kalla det fest men du fattar vad jag menar. Jag skulle bli jätteglad om du kom och firade med mig, vi ska äta tacos och efter det hade jag tänkt att vi skulle gå på bio. Pappa ( plus min lillebror )och Seike har redan tackat ja. Såklart följer bara du och Seike med på bion... 

Många varma kramar Amaya

Jag läser brevet högt för mig själv. ” Det där kan du ju inte tacka nej till ” jag hoppar till när jag hör min pappas röst. ” Hur länge har du stått där? ” frågar jag. ” tillräckligt länge för att veta du är bjuden på fest, hos en tjej! ” Jag suckar och går upp på mitt rum.  Det är nog bäst att jag ringer Seike.

Jag försöker sova! ” Skriker han i mobilen. ” Ja ja, har du fått en inbjudan till Amayas födelsedag? ” frågar jag försiktigt. ” Ja, klockan är ju bara tio över tio! ” ” Och du ska gå dit? ” ” Självklart! ” ” Vänta, varför undrar du? Har inte du fått nån´ inbjudan?! ” ” Jo självklart, men, eh, vad ska man köpa? ” ” inte vet  jag? nåt´ bra. Nu ska jag sova väckarklocka.  God natt! ” Pip. Han la på. Vad kan Amaya vilja ha?

 

Amayas perspektiv

Jag drar ut besticklådan, behöver man bestick när man ska äta tacos?  Jag skiter i bestick, och tar fram en bunt servetter istället. Jag lägger prydligt upp de på tallrikarna. Så, nu är det bara köttfärsen och jag själv kvar.

Jag skyndar upp i duschen och kör en snabbdusch.

Kläder? Jag hittar en svart nästan oanvänd klänning i garderoben. Den har flera lager, knytband i nacken och snören framme vid brösten. En riktig ” heavy metal ” klänning. Varför har jag inte använt den här tidigare?

Tio minuter kvar. Jag kör en snabbsminkning och fixar håret på tre minuter. Jag springer ner i köket och ska precis sätta på spisen när det plingar på dörrklockan. Jag springer ut i hallen, tar ett ljupt andetag, slätar till klänningen och öppnar dörren.

Där utanför står Seike. Han stirrar häpet på mig. ” Ser jag så hemsk ut? ” säger jag. ” Hemsk? Hemskt vacker! Wow! ” Han kollar noga på mig en gång till, sen tittar han ner på sina kläder, ler ett litet leende och sträcker fram ett paket inslaget i ett rosa papper med små kattungar på. ” Grattis på 18;årsdagen! ” säger han och ger mig en kram.

” Så, vad blir det för film? ” frågar Seike medans  jag steker kötttfärs. ” I can´t breth, heter den. Det var någon blandning mellan action och kärlek. Valde jag en jätte dålig film? ” Seike skakar på huvudet. ” Ska du  inte öppna din pressent? ” säger Seike och nickar mot presenten. Jag stänger av spisen, tar pressenten och går och sätter mig i soffan. Seike sätter sig brevid mig.

” Åh va´ fina! ” säger jag och hoppar upp ur soffan. Jag försöker få på de nya skorna, men  innser att jag måste sitta ner och sätter mig återigen brevid Seike. De nya svarta skorna går upp till knäna och har nitar på sidan. Jag har precis fått på mig skorna och står och poserar framför Seike när det ringer på dörren.

Jag går till dörren och öppnar.

” jag må hon leva jag  må hon leva jag må hon leva uti hundrade år! Grattis älskling! ” Jag springer fram och ger pappa en kram, sen lilla Mikael, min bror. De räcker fram en liten persent med blommigtpressentpapper.  ” Öppna! Öppna! Öppna! ” skriker Mikael och jag gör som han säger. I en liten ask ligger det ett armband med små pärlor. ” Tack så mycket! ” säger jag ” oh, pappa, kom in! Du måste ju få träffa Seike! ” Pappa kollar fundersammt på mig. Jag visar dem in i vardagsrummet där Seike sitter. Så fort han får syn på pappa ställer han sig upp, han går fram till pappa och skakar han och presenterar sig. Det plingar för tredje gången på dörren och jag lämnar pappa och Seike ensama i vardagsrummet.

 

YOHIOs perspekiv

Amaya öppnar dörren och så fort hon får syn på mig ger hon mig en stor kram. ” Va´ kul att du kom! Jag trodde inte att du skulle komma! ” säger Amaya. Jag hör två röster i bakrunden. En låter som Seikes men den andra känner jag inte igen. ” kom in vet ja! ” säger Amaya och välkomnar mig. Hon har tänt ljus överallt och det ser jättemysigt ut. Det luktar tacos och rosor. ” Kom, du måste få träffa min pappa. ” Amaya drar iväg med mig in i lägenheten och när vi kommer in i vardagsrummet står Seike och håller en  liten kille upp mot taket. ” en till?! ” säger en man. Amaya ger honom en sträng blick. ” Pappa, det här är YOHIO, YOHIO det här är min pappa. Jag skakar han med Amayas pappa och Amaya säger att det är bäst att vi går och sätter oss innan maten hinner kallna.

 

” Amaya! Jag har ju glömt din  pressent! ” utropar jag. Jag reser mig från bordet och springer ut i hallen. Jag hittar den lilla asken och ger den till Amaya. ” oj, så vackert ” säger hon långsamt när hon har öppnat. 

Taggar: yohio noveller;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: